Θανατική ποινή : “Σε μερικές χώρες, η κυβέρνηση σκοτώνει πολίτες…”


Στο ΒΗΜΑ της προηγούμενης εβδομάδας δημοσιεύτηκε άρθρο του Θ.Π.Λιανού, με το οποίο ο συντάκτης υπεραμύνεται της πρότασης για Επαναφορά της θανατικής ποινής. Αξίζει να σημειωθεί και ένα παλαιότερο άρθρο του ίδιου συντάκτη έξι χρόνια νωρίτερα (Περί της θανατικής ποινής). Στο άρθρο αυτό είχε απαντήσει  τότε από την ίδια εφημερίδα ο  Κ.Παπαϊωάννου, πρόεδρος του Ελληνικού Τμήματος της Διεθνούς Αμνηστίας (Ας τελειώσουμε με τη θανατική ποινή).

Επειδή το θέμα ενδείκνυται για άσκηση επιχειρηματολογίας, μπορείτε να διαβάσετε δύο μαθητικά κείμενα (Θανατική ποινή: Λόγος και αντίλογος) και ένα κριτήριο για τη Νεοελληνική Γλώσσα Γ’ Λυκείου (Ο Άλμπερ Καμύ για τη θανατική ποινή).

Για το θέμα της θανατικής ποινής θα μπορούσε να αξιοποιηθεί το παρακάτω σύντομο μουσικό ντοκυμαντέρ, που αποτελεί ένα είδος μουσικής και ταξικής ιστορίας της θανατικής ποινής, από τη γαλλική επανάσταση μέχρι την Αμερική του σήμερα. Περιλαμβάνει γνωστούς μουσικούς και σκηνές από ταινίες όπως το “In cold Blood”, “Green Mile”, αλλά και από κινούμενα σχέδια όπως το “Simpsons” και το “Southpark”.

Μουσικές  εκτελέσεις (Infowar, Άρης Χατζηστεφάνου)

Σημεία του ντοκυμαντέρ που αξίζει να σχολιαστούν από τους μαθητές :

  • Η θανατική ποινή σκοτώνει…αλλά επίσης βασανίζει σωματικά λόγω της βίαιης φύσης της εκτέλεσης και ψυχολογικά, εφόσον αναγκάζει τους ανθρώπους να περιμένουν το θάνατό τους (03:37).
  • Με τη θανατική ποινή το κράτος αποκτά το μονοπώλιο στη χρήση βίας (05:40),
  • Η θανατική ποινή είναι ταξικό όπλο, αφορά στις οικονομικά μειονεκτικές ομάδες, όσους δεν έχουν χρήματα για εκπροσώπηση ή φωνή στην κοινωνία (17:30).
  • Η θανατική ποινή αλλάζει γιατί μεταβάλλεται η κοινωνία, όχι η νοοτροπία των ανθρώπων. Η μέθοδος εκτέλεσης αντικατοπτρίζει πάντα την παραγωγή και τη δομή της εξουσίας μιας χώρας (20:50).
  • Από το 1990, έχουν εκτελεστεί 51 παιδιά, μερικά από τα οποία ήταν κάτω των 14. Ακόμα όμως κι αν σταματήσουν οι εκτελέσεις παιδιών ή αθώων, πρέπει να ανεχτούμε τη θανατική ποινή; (20:05).

Επειδή πρόκειται για μουσικό ντοκυμαντέρ, μπορεί να ζητηθεί η  διερεύνηση της λειτουργίας των συγκεκριμένων τραγουδιών καθώς και η αναζήτηση αντίστοιχων θεματικά μουσικών έργων από την ελληνική παραγωγή. Κυρίως ενδιαφέρουν έργα  που άμεσα ή έμμεσα αναφέρονται σε εκτελέσεις  πολιτικών κρατουμένων στη μετεμφυλιακή Ελλάδα.

Αντιγράφω από  http://thanatikipoini.blogspot.gr τα πιο σημαντικά σημεία  της εκπομπής :

“Σε μερικές χώρες, η κυβέρνηση σκοτώνει ανθρώπους…”
.Η θανατική ποινή είναι τόσο παλιά όσο και οι πρώτες ανθρώπινες κοινότητες. Θα αποκτήσει ωστόσο τη σημερινή της μορφή με τη δημιουργία του πρώτου κράτους, την απόκτηση της ικανότητας χρήσης νομιμοποιημένης βίας, σύμφωνα με τα λόγια του κοινωνιολόγου Weber.
Η θανατική ποινή όπως την κατανοούμε σήμερα έχει τις ρίζες της στη Γαλλική Επανάσταση με την περίφημη γκιλοτίνα. Η γκιλοτίνα είναι η γνωστή μέθοδος αποκεφαλισμού, η οποία πήρε το όνομά της από τον Γκιλοτίν, έναν Γάλλο ο οποίος πρότεινε την υιοθέτηση της γκιλοτίνας σε όλες τις εκτελέσεις θανατικής ποινής. Αρχικά η γκιλοτίνα αποτελούσε προνόμιο μόνο των ευγενών, καθώς όλος ο υπόλοιπος λαός εκτελούνταν μέσω φρικτών βασανιστηρίων. Αυτή η πρόταση του Γκιλοτίν εξίσωσε τους πολίτες και του χάρισε αιώνια φήμη.
Το πρώτο κίνημα για την κατάργηση της θανατικής ποινής υποστηρίχτηκε από τον Ροβεσπιέρο, ο οποίος όλως παραδόξως εφάρμοζε συχνά αυτή την ποινή, ενώ τελικά επιβλήθηκε και στον ίδιο. Η γκιλοτίνα καταργήθηκε το 1981 με απόφαση του τότε Γάλλου προέδρου, Φρανσουά Μυτεράν.”
“Αν η πρώτη βιομηχανική επανάσταση έφερε την αστική τάξη και την γκιλοτίνα, τότε η δεύτερη βιομηχανική επανάσταση έφερε την ηλεκτρική καρέκλα. Η ηλεκτρική καρέκλα προέκυψε ως αποτέλεσμα διαμάχης ανάμεσα στον Έντισον και τον Γουέστινγκχαουζ, το συνεχές και το εναλασσόμενο ρεύμα. Για να αποδείξει ο Έντισον ότι το εναλασσόμενο ρεύμα ήταν επικίνδυνο, άρχισε να κεραυνοβολεί ζώα, και οδηγήθηκε ακόμα και στην εκτέλεση ενός ανθρώπου.
Η ηλεκρτική καρέκλα θα χρησιμοποιηθεί μόνο στις ΗΠΑ, και στις Φιλιππίνες, αλλά μετατράπηκε σε παγκόσμιο σύμβολο της θανατικής ποινής. Ο Δεύτερος Παγκόσμιος πόλεμος έδωσε άλλη διάσταση στη θανατική ποινή με την εκτέλεση εκατομμυρίων ανθρώπων από τους Ναζιστές με πολλούς τρόπους, όπως οι θάλαμοι αερίων. Ο φορντισμός (νέα μέθοδος αλυσιδωτής παραγωγής στις βιομηχανίες) χρησιμοποείται αυτή την περίοδο για την εξόντωση ανθρώπων. Οι ναζιστές έφτασαν τόσο μακριά ώστε να χρησιμοποιήσουν ένα σύστημα διατρητών καρτών της γνωστής σε όλους μας IBM για την καταγραφή όσων βρισκόντουσαν στο στόχαστρο της ναζιστικής ιδεολογίας.
Για κάποιους, η θανατική ποινή αποτελεί πολιτικό μέσο. Ο Μισέλ Φουκώ υποστήριξε ότι η εκτέλεση αποτελούσε παλαιότερα ένα είδος θεάματος. Ο εγκληματίας τιμωρούνταν γιατί αμφισβητούσε τον ίδιο τον ηγεμόνα. Η εκτέλεσή του ήταν μια συμβολική μονομαχία ανάμεσα στον ίδιο και τον ηγεμόνα. Ο κόσμος έπρεπε να νιώσει την ισχύ της εξουσίας και να παραδειγματιστεί. Αυτό αλλάζει με την έλευση της αστικής τάξης. Η εκτέλεση των εγκληματιών μεταφέρεται πίσω από τους τοίχους της φυλακής.”

Η εικόνα αυτή  παρουσιάζει την επιβολή της θανατικής ποινής παγκόσμια κατά το 2007.

Μπλε: Έχει καταργηθεί πλήρως (90 χώρες)
Κίτρινο: Διατηρείται σε ειδικές περιπτώσεις (11 χώρες)
Πορτοκαλί: Διατηρείται, δεν έχει χρησιμοποιηθεί για τουλάχιστον 10 χρόνια (32 χώρες)
Κόκκινο: Διατηρείται (64 χώρες)

Jeremy Irons (εκπρόσωπος της Διεθνούς Αμνηστίας): “Κάθε θανατοποινίτης, για ό,τι κι αν κατηγορείται είναι άνθρωπος. Όσο κι αν θέλουμε εκδίκηση, είναι άνθρωποι. Ξεπερνούν τα όρια. Αλλά θέλουμε να τους ακολουθήσουμε;”
(Σημαντικό υλικό (στοιχεία, βίντεο, εικόνες, άρθρα κλ.π.) για τη θανατική ποινή μπορεί κανείς να βρει στη διεύθυνση : http://thanatikipoini.blogspot.gr)

One Comment Add yours

  1. Αὐτόματη εἰδοποίηση σύνδεσης: Θανατική ποινή : Λόγος και αντίλογος | Παλαιά Πόλη

Ἀπαντῆστε

Συμπληρῶστε κατωτέρω τὰ στοιχεῖα σας ἢ πατῆστε σὲ ἕνα εἰκονίδιο γιὰ νὰ συνδεθῆτε.

Λογότυπος τοῦ WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ WordPress.com. Ἀποσυνδεθῆτε / Ἀλλαγή )

Εἰκόνα Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Twitter. Ἀποσυνδεθῆτε / Ἀλλαγή )

Φωτογραφία στὸ Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Facebook. Ἀποσυνδεθῆτε / Ἀλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Google+. Ἀποσυνδεθῆτε / Ἀλλαγή )

Σύνδεση μὲ τὸ %s σὲ ἐξέλιξη...