Από τη συνεξέταση στην ενιαία εξέταση Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας

Αναλυτική παρουσίαση (με παραδείγματα) του νέου τρόπου αξιολόγησης της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας (νέα πρόταση ΙΕΠ, φάκελος υλικού), με αφορμή την κυκλοφορία του νέου μας βιβλίου ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ Γ΄ Λυκείου από την Ελληνοεκδοτική στις 21/6.

https://www.icloud.com/pages/0HUcWijSfgKE_PT1JKdv5Bmqg…

Η βασική τομή που εισάγει ο νέος τρόπος αξιολόγησης σε σχέση με το «διπλό» διαγώνισμα των ενδοσχολικών και των ΕΠΑΛ, είναι η ενιαία εξέταση Ν. Γλώσσας και Λογοτεχνίας, η οποία επιβάλλει την ισχυρή θεματική συνάφεια των (δύο ή τριών) διαφορετικού είδους κειμένων. Στην περίπτωση αυτή τα κείμενα «συνομιλούν» όχι μόνο από θεματική αλλά και από μορφική σκοπιά: επιτρέπουν συγκρίσεις/συσχετίσεις ως προς τις θέσεις, τις προθέσεις, τον διαφορετικό τρόπο πραγμάτευσης ενός θέματος, την επιλογή διαφορετικών εκφραστικών μέσων και τη λειτουργία τους κατά περίπτωση. Αξιοσημείωτο επίσης θετικό στοιχείο του νέου Φακέλου υλικού Ν. Γλώσσας και Λογοτεχνίας είναι η επιλογή σύγχρονων κειμένων που δημιουργούν θεματικά «δίκτυα». Πρόκειται για έναν τρόπο αξιολόγησης που δίνει προτεραιότητα στην κριτική κατανόηση/ερμηνεία διαφορετικών κειμένων και την παραγωγή κριτικού λόγου.
Ας δούμε τα επιμέρους σημεία / θέματα του διαγωνίσματος: 

ΘΕΜΑ Α: Περίληψη
Ένα ενδιαφέρον στοιχείο είναι η εισαγωγή της εστιασμένης περίληψης ή της απλής πύκνωσης ενός μέρους του κειμένου, που αντικαθιστούν την έως σήμερα πληροφοριακή περίληψη ολόκληρου του κειμένου. 
1. Εστιασμένη περίληψη: πρόκειται για μια άσκηση που συνδυάζει δεξιότητες κατανόησης, κρίσης και πύκνωσης. Ο μαθητής καλείται να αποδώσει περιληπτικά ένα μέρος του κειμένου, όχι όμως μιας δοσμένης έκτασης (π.χ. των δυο πρώτων παραγράφων), αλλά σε σχέση με τις απόψεις που εκφράζει ο συγγραφέας πάνω σε ένα συγκεκριμένο ζήτημα. Οι απόψεις αυτές, μπορεί να βρίσκονται σε κάποιες συγκεκριμένες παραγράφους (συνήθως) ή να είναι διάσπαρτες στο κείμενο σε περισσότερες παραγράφους. Η δυσκολία, επομένως, έγκειται, πρώτον, στον εντοπισμό των σχετικών απόψεων / αποσπασμάτων και, δεύτερον, στην απόδοσή τους περιληπτικά. Το πλεονέκτημα της περίληψης με εστίαση σε συγκεκριμένο ζήτημα του κειμένου συνίσταται στο γεγονός ότι στην πραγματικότητα αποτελεί μια άσκηση κατανόησης, διατυπωμένη ωστόσο ως άσκηση περίληψης. 
Παραδείγματα ερωτήσεων εστιασμένης περίληψης – άσκησης κατανόησης:
Να αποδώσετε περιληπτικά σε 50-60 λέξεις τις απόψεις που διατυπώνει ο συγγραφέας για τις αιτίες που εμποδίζουν τους ανθρώπους «να ελευθερωθούν από το κακό πεπρωμένο του πολέμου», όπως ο ίδιος αναφέρει. 
Πώς συνδέεται ο τίτλος με το περιεχόμενο του άρθρου; Να απαντήσετε σε μία παράγραφο 60-70 λέξεων, παρουσιάζοντας περιληπτικά τις ιδέες του κειμένου που δικαιολογούν τον συγκεκριμένο τίτλο.
Ο συγγραφέας θέτει στην αρχή του κειμένου τρία ερωτήματα. Να αποδώσετε περιληπτικά σε μια μια παράγραφο 50-60 λέξεων την απάντηση που δίνει στο δεύτερο ερώτημα.
Να αποδώσετε περιληπτικά σε 60-70 περίπου λέξεις το πρόβλημα που επισημαίνει ο συγγραφέας στην αρχή του κειμένου και τις λύσεις που προτείνει για την αντιμετώπισή του στην τελευταία παράγραφο.

Απλή πύκνωση μέρους του κειμένου: ο μαθητής καλείται, αξιοποιώντας τις τεχνικές πύκνωσης (γενίκευση, σύνθεση, επιλογή κ.λπ.), να αποδώσει περιληπτικά ένα ορισμένο τμήμα του κειμένου:
Να αποδώσετε περιληπτικά σε 60-70 περίπου λέξεις το περιεχόμενο της δεύτερης και τρίτης παραγράφου του Κειμένου Ι. 

Τέλος, είναι δυνατό να ζητηθεί η αναδιήγηση/περιληπτική απόδοση της ιστορίας πεζού λογοτεχνικού κειμένου ή του περιεχομένου ενός ποιήματος:
Να αναδιηγηθείτε συνοπτικά σε ένα κείμενο 80-100 λέξεων την ιστορία που αφηγείται ο Χρόνης Μίσσιος στο Κείμενο III.
Να αποδώσετε συνοπτικά σε ένα κείμενο 70-80 λέξεων το περιεχόμενο του ποιήματος της Κ. Γώγου (Κείμενο ΙΙ).

ΘΕΜΑ Β. 
Β1 – Β2 (Κατανόηση/ερμηνεία – Δομή/πλοκή, πειθώ, αφηγηματικές τεχνικές)
Οι ερωτήσεις που προβλέπονται εδώ δίνουν προτεραιότητα στην κριτική κατανόηση / ερμηνεία των ιδεών των (δύο ή τριών) κειμένων και διατυπώνονται με τη μορφή ερωτημάτων «ανοικτού τύπου» ή κάποιο/κάποια από αυτά με «κλειστού τύπου» (ερωτήσεις διάζευξης, αντιστοίχισης, επιλογών κ.λπ.) και ενδεχόμενη αιτιολόγηση. Ένα από τα ερωτήματα μπορεί να χωρίζεται σε υποερωτήματα.
Οι ερωτήσεις κατανόησης/ερμηνείας στο μη λογοτεχνικό κείμενο σχετίζονται με τη βασική θέση του συγγραφέα σε μια παράγραφο / στο κείμενο και τις ιδέες/τα μέσα πειθούς με τα οποία τη στηρίζει, με τον τίτλο του κειμένου ή τον σκοπό του συγγραφέα ανάλογα με το είδος του κειμένου (δοκίμιο στοχασμού, αποδεικτικό, επιστημονικό άρθρο, επιστολή κ,λπ.). Στο λογοτεχνικό κείμενο η ερώτηση συνήθως αφορά την ερμηνεία μια συμπεριφοράς, απόφασης ή την ανάλυση της ψυχικής κατάστασης ή του χαρακτήρα ενός ήρωα.
Παραδείγματα
Ο σκοπός του Κ. Μπαλάσκα στο κείμενο Ι είναι να κάνει σαφή και κατανοητή «τη διάκριση της εκπαίδευσης από την παιδεία, που δεν είναι όμως απλή», όπως αναφέρει ο ίδιος. Να παρουσιάσετε σε μια παράγραφο 60-70 λέξεων τη βασική θέση του αρθρογράφου για τη σχέση των δύο εννοιών και τις επιμέρους ιδέες με τις οποίες τη στηρίζει. 
Αφού εντοπίσετε το βασικό πρόσωπο της ιστορίας του Κειμένου ΙΙ, να σκιαγραφήσετε τον χαρακτήρα του (60-70 λέξεις). 
Λαμβάνοντας υπόψη το ιστορικό και κοινωνικό πλαίσιο μέσα στο οποίο δραστηριοποιείται ο πατέρας, να ερμηνεύσετε το απρόσμενο ξέσπασμά του στο Κείμενο ΙΙ (70-80 λέξεις).
Να εξηγήσετε / ερμηνεύσετε την ψυχική κατάσταση του ήρωα, όπως αποκαλύπτεται στο απόσπασμα: «Σηκώθηκα ορθός και τους ξανάριξα. Στάθηκα λίγο να ανασάνω. Τους είδα έτσι ξαπλωταριά καλά καλά κι ένιωσα μια άγρια μοναξιά να ξεπηδάει από μέσα μου. Τινάχτηκα τρέχοντας και τράβηξα μια κλωτσιά με λύσσα στο κεφάλι του άντρα. Κι αμέσως έκλαψα. Πριν λίγο μας είχε ποτίσει νερό που να τον πάρει ο διάβολος».

Στις ερωτήσεις που αφορούν τη δομή/πλοκή ή την επιχειρηματολογία και τις αφηγηματικές τεχνικές αποφεύγονται οι κλασικές εκφωνήσεις («να εντοπίσετε τη δομή, τον τροπο ανάπτυξης, τους τρόπους και τα μέσα πειθούς κ.λπ.» και εισάγονται νέες μορφές διατύπωσης.
Παραδείγματα
«Η Οικουμενική Διακήρυξη του 1948… σύμφωνα με τις διατάξεις της». Ποιος είναι ο βασικός ισχυρισμός του Εμ. Ρούκουνα στην πρώτη παράγραφο του Κειμένου Ι; Πώς οι επιλογές του τρόπου ανάπτυξης της παραγράφου και των μέσων πειθούς συμβάλλουν στη στήριξη αυτής της βασικής θέσης;
Να χωρίσετε τη δεύτερη παράγραφο σε δύο επιμέρους παραγράφους και να αιτιολογήσετε την επιλογή σας, επισημαίνοντας τη νοηματική σχέση με την οποία συνδέονται οι δύο νέες παράγραφοι.
Κυρίαρχοι τρόποι ανάπτυξης των παραγράφων/οργάνωσης του λόγου στο Κείμενο Ι είναι η αντίθεση και το αίτιο-αποτέλεσμα. α. Να εντοπίσετε ένα χωρίο του κειμένου που περιέχει αντίθεση και ένα που περιέχει αίτιο-αποτέλεσμα. β. Πώς αυτοί οι τρόποι ανάτπυξης εξυπηρετούν τη στήριξη της βασικής θέσης του επιφυλλιδογράφου; 
Να καταγράψετε τις υποενότητες/υποθέματα του κυρίου μέρους οι οποίες προεξαγγέλλονται στον πρόλογο και να δώσετε έναν τίτλο σε καθεμία.
Στη δεύτερη και τρίτη παράγραφο του Κειμένου I ο αρθογράφος παραθέτει ορισμούς. Να εντοπίσετε στη δεύτερη παράγραφο την οριστέα έννοια, το γένος και την ειδοποιό διαφορά και να εξηγήσετε τον ρόλο των ορισμών στην ανάπτυξη της συλλογιστικής/επιχειρηματολογίας του στο κείμενο.
«Εδώ λοιπόν σε αυτό το Γήπεδο… όσο το ουρανόμηκες «Γκολ!». Στο απόσπασμα από το Κείμενο Ι ο αρθρογράφος χρησιμοποιεί ως μέσο πειθούς το χιούμορ. Με ποιον εκφραστικό τρόπο τρόπο επιδιώκει να προκαλέσει την εύθυμη διάθεση του δέκτη; Πώς λειτουργεί στη συγκεκριμένη περίπτωση το χιούμορ ως μέσο πειθούς;
«Μην επιτρέψετε να… και τόλμην η ελευθερία». Ποιος είναι ο σκοπός του ομιλητή στο απόσπασμα του Κειμένου Ι όσον αφορά το ακροατήριό του και με ποια μέσα πειθούς τον προωθεί; 
Να σχολιάσετε την πειστικότητα/αποδεικτική αξία του συλλογισμού που διατυπώνει ο Θ.Π. Λιανός στη δεύτερη παράγραφο του Κειμένου I.
Στο απόσπασμα του Κειμένου ΙΙ που παρατίθεται παρακάτω, η αφηγήτρια, ξεκινώντας από το ευρύτερο οπτικό πεδίο εστιάζει σε ένα συγκεκριμένο στοιχείο του, μια λεπτομέρειά του. Να εξηγήσετε με ποιο τρόπο εφαρμόζεται αυτή η τεχνική στο συγκεκριμένο απόσπασμα και ποια σκοπιμότητα υπηρετεί:
Θεωρείτε εύστοχη την επιλογή της συγγραφέα να αποδώσει τη συγκεκριμένη ιστορία με αφηγητή ομοδιηγητικό και όχι ετεροδιηγητικό; Να τεκμηριώσετε την απάντησή σας;

Β3. Εκφραστικά μέσα
Αλλά και οι ερωτήσεις που αφορούν την έκφραση, παρουσιάζουν σημαντικές διαφορές σε σχέση με το παρελθόν και επιβάλλουν κριτική κατανόηση του κειμένου και αιτιολογημένη απάντηση. Για παράδειγμα, απουσιάζουν εντελώς οι ερωτήσεις συνωνύμων ή αντωνύμων και, όταν υπάρχουν, αποβλέπουν ατην αλλαγή ύφους. Ενδιαφέρον επίσης παρουσιάζει η εστίαση των ερωτήσεων στη λειτουργία των γλωσσικών ή άλλων επιλογών σε συγκεκριμένο χωρίο του κειμένου. Έτσι, ο μαθητής καλείται να εξηγήσει τη σκοπιμότητα μιας εκφραστικής επιλογής (πχ. ενός ρηματικού προσώπου) σε σχέση με τις ιδέες που διατυπώνονται στο συγκεκριμένο κείμενο / απόσπασμα, να μεταπλάσει το χωρίο με βάση άλλες εκφραστικές επιλογές, να διακρίνει τις αλλαγές που συντελούνται κ.λπ (και όχι να αναπαράγει μια γενική απάντηση-«πασπαρτού»). Τέλος η ύπαρξη διαφορετικών κειμενικών ειδών διευκολύνει τη δημιουργία από τον εκπαιδευτικό ασκήσεων που επιτρέπουν τη σύγκριση/συσχέτιση των κειμένων ως προς το ύφος, τις γλωσσικές επιλογές, και την αιτιολόγησή τους με βάση τον σκοπό κάθε συγγραφέα.
Παραδείγματα
«Οι επιστήμονες πρέπει με τη συμπεριφορά τους να αποδείξουν ότι μπορούν να συνδυάζουν… όταν παλεύουν με το άγνωστο».Υποθέστε ότι ο Joseph Rotblat απευθύνεται σε ένα ακροατήριο που αποτελείται από συναδέλφους του επιστήμονες. Να μεταφέρετε το παρακάτω απόσπασμα σε α΄ (πρώτο) πληθυντικό πρόσωπο (κάνοντας τις απαραίτητες αλλαγές, όπου χρειάζεται) και να εξηγήσετε τις διαφορές με το αρχικό κείμενο ως προς το ύφος και το επικοινωνιακό αποτέλεσμα.
Να διερευνήσετε το είδος της σύνδεσης των προτάσεων (ασύνδετο, παρατακτική, υποτακτική) στην παρακάτω περίοδο λόγου και να μετατρέψετε την περίοδο σε μια σειρά από κύριες προτάσεις. Τι αλλάζει ως προς το ύφος και το επικοινωνιακό αποτέλεσμα σε σχέση με το αρχικό απόσπασμα;
Άλλωστε ένας φίλος πρέπει να είναι δίπλα σου, όταν τον χρειάζεσαι και όχι να σου στέλνει «σκούντημα στην πλάτη» μέσα από το ίντερνετ ή να σου κάνει «poke». Τι δηλώνει η χρήση των εισαγωγικών στις φράσεις «σκούντημα στην πλάτη» και«poke»; Να προσθέσετε αποσιωπητικά στο κατάλληλο σημείο στο απόσπασμα, ώστε να δηλώνεται: α) ειρωνεία β) υπαινιγμός / προβληματισμός.
Να επαναδιατυπώσετε με πιο απλά λόγια το περιεχόμενο του αποσπάσματος της τελευταίας παραγράφου του Κειμένου Ι, που παρατίθεται παρακάτω, ώστε να γίνει κατανοητό από έναν συμμαθητή σας που δεν το καταλαβαίνει: «Αν η εκπαιδευτική πολιτική… εποχή της παγκοσμιοποίησης και του κλιμακούμενου διεθνούς ανταγωνισμού».
Στο Κείμενο II η αφηγήτρια παρουσιάζει τις σκέψεις ή τα λόγια του Λεωνίδα Μυσιρλή για την κόρη του, άλλοτε χρησιμοποιώντας τρίτο πρόσωπο και ρήμα εξάρτησης («Αντρική δουλειά, επαναστάτρια θυγατέρα με τετράγωνο μυαλό, έλεγε τότε ο μπαμπάς της») και άλλοτε χωρίς ρήμα εξάρτησης αλλά σε τρίτο πρόσωπο («Η Πηγή του λοιπόν ας πήγαινε όπου τραβούσε η καρδιά της»). Ποια διαφορά παρατηρείτε στις δυο αυτές τεχνικές ως προς το αποτέλεσμα στον αναγνώστη;

ΘΕΜΑ Γ: Σύγκριση κειμένων – ερμηνευτικό σχόλιο και προσωπική τοποθέτηση.
Η θεματική συνάφεια των κειμένων επιτρέπει την ανάδειξη διαφορετικών οπτικών, τις συγκρίσεις και συσχετίσεις μεταξύ των κειμένων ως προς τις θέσεις που διατυπώνονται στο καθένα και τη συσχέτισή τους με το σήμερα ή με προσωπικές εμπειρίες των μαθητών, με βάση τους δείκτες κάθε κειμένου (εκφραστικά μέσα, γλωσσικές επιλογές, λεξιλόγιο, σχήματα λόγου, ύφος, δομή/πλοκή κάθε κειμένου κ.ά.). 
Εναλλακτικά, στο θέμα αυτό μπορεί να ζητηθεί από τον μαθητή ένα ερμηνευτικό σχόλιο πάνω στο βασικό θέμα/ερώτημα του λογοτεχνικού κειμένου και η προσωπική του άποψη/κρίση σε σχέση με αυτό ή η σύνδεση του θέματος με προσωπικές εμπειρίες.

Παραδείγματα – Σύγκριση κειμένων / συσχέτιση κειμένων και τοποθέτηση
Και στα δύο κείμενα (του Μάρτιν Λούθερ Κινγκ και του Γ. Ρίτσου) προβάλλεται το όνειρο μιας καλύτερης κοινωνίας. Να συγκρίνετε τα δύο αυτά όνειρα/οράματα ως προς τις αξίες στις οποίες στηρίζονται. Λαμβάνοντας υπόψη ότι τα κείμενα αυτά συντάχθηκαν περισσότερο από μισό αιώνα πριν, να εξηγήσετε αν δικαιώνεται, κατά τη γνώμη σας, η αισιοδοξία των συντακτών τους. Θεωρείτε ότι η επιδίωξη για την πραγμάτωση αντίστοιχων ανθρωπιστικών οραμάτων είναι ουτοπική και, επομένως, μάταιη; (150 -200 λέξεις).
Αν συγκρίνετε τα δυο κείμενα, ποιες από τις προϋποθέσεις που παρουσιάζονται στο Κείμενο I για την εκδήλωση φανατισμού, εντοπίζετε ότι υπάρχουν στο Κείμενο ΙΙ; (80-90 λέξεις).
Να συγκρίνετε τις απόψεις των δύο αρθρογράφων (Κείμενο I και II) σχετικά με την αποτελεσματικότητα της θανατικής ποινής και τον σεβασμό στην ανθρώπινη ζωή και να τις παρουσιάσετε σε μια παράγραφο 100 – 150 λέξεων, την οποία θα αναπτύξετε με τη μέθοδο της σύγκρισης – αντίθεσης.

Παραδείγματα: ερμηνευτικό σχόλιο – προσωπική τοποθέτηση
Στο Κείμενο II η Πηγή αποφασίζει να δώσει Πανελλαδικές για «να πάει φοιτήτρια κάπου, οπουδήποτε, αρκεί να μην αποχωριζόταν τον αγαπημένο της», αν και μπορούσε να αναλάβει το συνεργείο του πατέρα της, μια δουλειά «που είχε μάθει και αγαπήσει». Να διατυπώσετε τη γνώμη σας για την απόφασή της. Τι θα κάνατε εσείς, αν βρισκόσασταν στη θέση της; (150 περίπου λέξεις). 
Ο αφηγητής, αν και γοητεύεται από τον φίλο του Μποκρουζέ και τις απόψεις του «για ισότητα πέρα από γένος και πίστη», φαίνεται τελικά να συμφωνεί περισσότερο με τον κυρ Νικόλα, ο οποίος αμφισβητεί αυτές τις απόψεις ως ουτοπικές και ανέφικτες. Λαμβάνοντας υπόψη το ιστορικό πλαίσιο της εποχής (Κωνσταντινούπολη, λίγα χρόνια πριν την επανάσταση του 1821), να διατυπώσετε τις σκέψεις σας για αυτές τις απόψεις. Εσείς με ποια από τις δύο απόψεις θα συμφωνούσατε περισσότερο, αν αυτές διατυπώνονταν στην εποχή μας; Να απαντήσετε σε ένα κείμενο 100-200 λέξεων. 
Να διατυπώσετε τις σκέψεις σας για τις προσδοκίες και τη γενικότερη στάση του πατέρα απέναντι στον έφηβο γιο του (Κείμενο. ΙΙ). Αν ήσασταν στη θέση του συγκεκριμένου ήρωα, που αντιμετώπιζε δυσκολίες στη σχολική και κοινωνική του ζωή, ποια στάση θα περιμένατε από τους γονείς σας;

ΘΕΜΑ Δ: Παραγωγή λόγου
Στην παραγωγή λόγου οι αλλαγές σε σχέση με το παρελθόν περιορίζονται στο όριο λέξεων (300-400) και, κυρίως, στην αξιοποίηση αποσπασμάτων του κειμένου στη διατύπωση των θεμάτων. Έτσι, τα ερωτήματα/ζητούμενα συνδέονται πιο άμεσα με τη συγκεκριμένη θεματική και τις ιδέες των κειμένων.
Παραδείγματα
«Ο μετέωρος άνθρωπος υποπτεύεται ήδη ότι μόνο ένας κόσμος που ξεκινά από αυτόν και καταλήγει στον άλλο –τους άλλους μετέωρους ανθρώπους– έχει κάποια λογική υπάρξεως ή δυνατότητα να επιβιώσει. Αυτή είναι η προσωπική ευθύνη αλλά και η χάρις του: τον μετέωρο άνθρωπο θα ισορροπήσει μόνο το άπλωμα του χεριού στους άλλους κατοίκους του πλανήτη, και στη φύση και τη θάλασσα, που υπήρξαν μάρτυρες στην γέννησή του». Λαμβάνοντας υπόψη τις απόψεις που εκφράζει ο Γ. Γραμματικάκης στο Κείμενο Ι και κυρίως το παραπάνω απόσπασμα, να παρουσιάσετε φαινόμενα που πιστοποιούν την υποχώρηση του οράματος για ισορροπία του ανθρώπου με τον εαυτό του, τους άλλους και τη φύση και να προτείνετε τρόπους με τους οποίος κάθε νέος μπορεί να συμβάλει στην προώθηση αυτού του οράματος. Το κείμενό σας θα δημοσιευθεί στη σχολική εφημερίδα (300-400 λέξεις).
Στο πλαίσιο εκπαιδευτικού προγράμματος για την προώθηση της επικοινωνίας των νέων και της ειρήνης μεταξύ των ευρωπαϊκών λαών, αναλαμβάνετε ως εκπρόσωπος του σχολείου σας να συντάξετε και να στείλετε μια επιστολή 350 λέξεων προς τους μαθητές κάποιου ευρωπαϊκού σχολείου. Στην επιστολή να διατυπώστε τις σκέψεις σας για τα οφέλη της ειρήνης και τους τρόπους με τους οποίους μπορεί η εκπαίδευση να βοηθήσει, ώστε «να κατευθύνουμε την ψυχολογική ανάπτυξη των ανθρώπων, έτσι που να γίνουν ικανοί για αντίσταση στην ψύχωση του μίσους και της καταστροφής».
Να γράψετε μια επιστολή 350 λέξεων προς τον κ. Κ. Μπαλάσκα στην οποία θα παρουσιάσετε τις σκέψεις σας για τις απόψεις του (συμφωνώντας ή διαφωνώντας με αυτές και τεκμηριώνοντας τις θέσεις σας)

Συνοπτικά, ο νέος τρόπος αξιολόγησης διευρύνει τη γλωσσική διδασκαλία με τον απέραντο πλούτο των κειμένων (λογοτεχνικών και μη) και εστιάζει στην κριτική ανάγνωση, κατανόηση και ερμηνεία τους και στην παραγωγή κριτικού λόγου. 
Παραμερίζοντας, λοιπόν, την αρχική δυσφορία που εκ των πραγμάτων γεννά συνήθως η ανάγκη προσαρμογής στα νέα δεδομένα, νομίζουμε ότι αξίζει να στηριχτεί η πρόταση της ενιαίας εξέτασης Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας. 

Μητσέλος Αλέξανδρος
Μητσέλος Σπύρος
Έκφραση – Έκθεση για το Λύκειο
https://www.facebook.com/smitselos/?ref=search&__tn__=%2Cd%2CP-R&eid=ARDbpzZcZzLJiASzc_HsKkOjciGZnzwZ6Fe6D6TUydvX8CdLNgU6R5KrxYsoMlvSETqbdw5iwYO37HLI

Σχολιάστε