Δουλεύοντας το υλικό της Τράπεζας Θεμάτων (Β΄ Λυκείου)

Το ΝΕΟ βιβλίο για την Β΄ Λυκείου (έκδοση σε μέγεθος A4) είναι μια προσπάθεια να αντιμετωπιστούν οι νέες προκλήσεις της Τράπεζας Θεμάτων με νέα εργαλεία και όχι με επιδιορθώσεις των παλιών ή βιαστικές προσθήκες… Επιλέξαμε το δύσκολο δρόμο να αξιοποιήσουμε επιλεγμένο υλικό της Τράπεζας Θεμάτων σε θεωρία, παραδείγματα, ασκήσεις, κριτήρια και εφαρμογές πάνω σε αυτά, οργανώνοντάς το σε ολοκληρωμένες διδακτικές προτάσεις. Με μεγάλη ικανοποίηση για το αποτέλεσμα καταθέτουμε αυτές τις διδακτικές προτάσεις «προς χρήσιν και κρίσιν».

Αλέξανδρος & Σπύρος Μητσέλος

Ιούνιος 2022

ΚΥΚΛΟΦΟΡΕΙ 21 ΙΟΥΝΙΟΥ

Ξεφυλλίστε και μάθετε περισσότερα για το βιβλίο, πατώντας στον σύνδεσμο: https://ellinoekdotiki.gr/…/nea-ellhnika-b-lykeiou… Και αναζητήστε το σε όλα τα βιβλιοπωλεία.

Δουλεύοντας το υλικό της Τράπεζας Θεμάτων

Ανεξάρτητα από τη γνώμη που μπορεί να έχει κανείς για τον θεσμό της Tράπεζας Θεμάτων, η εφαρμογή της για πρώτη φορά στις δύο πρώτες τάξεις του Λυκείου -και η αναμενόμενη επέκτασή του την επόμενη χρονιά στη Γ΄ Τάξη- διαμορφώνει μια νέα πραγματικότητα και νέα δεδομένα στη διδασκαλία και εξέταση του μαθήματος. Ορισμένα από αυτά είναι:

ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ

Στο πρώτο υποερώτημα:

Εδραιώνεται -διαζευκτικά με την άσκηση συνοπτικής απόδοσης- η ερώτηση κατανόησης. Πρόκειται για ερωτήσεις πληροφοριακές (όχι σχολιασμός ή ανάπτυξη – τα περίφημα «μικροκείμενα»), στις οποίες οι μαθητές απαντούν εντοπίζοντας και εκθέτοντας -με συγκεκριμένο όριο λέξεων- πληροφορίες που αναφέρονται ρητά στο κείμενο και αφορούν το περιεχόμενό του: θέμα, βασικές ιδέες, επιχειρήματα, συγκρίσεις, αιτίες, συνέπειες, προτάσεις κ.ά.

Ως εναλλακτική άσκηση η ερώτηση συνοπτικής απόδοσης αποτελεί μια μορφή επιλεκτικής περίληψης σε απόψεις (ή σε μέρος) του κειμένου και συνιστά ένα ακόμα βήμα για την απομάκρυνση από την παραδοσιακού τύπου περίληψη των εκτενών και αχρείαστων μεταδιατυπώσεων και της τυποποιημένης δομής. Ουσιαστικά πρόκειται για ερωτήσεις κατανόησης στις οποίες οι μαθητές αποδίδουν συγκεκριμένες πληροφορίες του κειμένου με πιο πυκνό λόγο.

Στο δεύτερο και τρίτο υποερώτημα

Αυτό που εύκολα μπορεί να διακρίνει κανείς είναι η μετατόπιση της θεωρίας από τις μεγαλύτερες στις μικρότερες τάξεις του Λυκείου. Το προφανές -αλλά όχι μοναδικό- παράδειγμα αποτελούν οι ερωτήσεις που συνδέονται με την Πειθώ, η οποία «κανονικά» διδάσκεται στη Γ΄ Τάξη. Η αίσθηση που αποκομίζουμε είναι ότι η διδασκαλία της θεωρίας τμηματικά κατά τάξη (π.χ. στην Α΄ Τάξη διδάσκονται τρεις τρόποι ανάπτυξης παραγράφου και στη Β΄ Τάξη οι υπόλοιποι) αναιρείται και αντικαθίσταται από μια πολυεπίπεδη λογική σύμφωνα με την οποία η ύλη είναι κοινή σε όλες τις τάξεις και μεταβάλλεται απλώς ο βαθμός εμβάθυνσης. Σε αυτή την προοπτική κατευθύνει και η απουσία ασκήσεων που συνδέονται με την «παραδοσιακή» ύλη κάθε τάξης. Για παράδειγμα στη Β΄ Τάξη απουσιάζουν (ή αποτελούν εξαιρέσεις) κείμενα και ερωτήσεις που σχετίζονται με τα βιογραφικά είδη, όπως και ερωτήσεις σε σχέση με την παρουσίαση της είδησης (π.χ. γεγονός – σχόλιο, ανεστραμμένη πυραμίδα κ.ά.).

ΔΕΥΤΕΡΟ ΘΕΜΑ

Τα ελάχιστα προτεινόμενα θέματα παραγωγής λόγου στα ολοκληρωμένα κριτήρια δείχνουν μια μάλλον συντηρητική τάση (απουσιάζουν για παράδειγμα θέματα συμφωνίας- διαφωνίας), κάτι που μπορεί να αντιστραφεί από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς της τάξης, οι οποίοι ορίζουν το συγκεκριμένο θέμα.

ΤΡΙΤΟ ΚΑΙ ΤΕΤΑΡΤΟ ΘΕΜΑ

Πρέπει να κατανοηθεί η διαφορά ανάμεσα στο Τέταρτο Θέμα στην Α΄ και Β΄ Λυκείου (ερώτηση ερμηνευτικού σχολιασμού) και το ερμηνευτικό σχόλιο που εξετάζεται στις Πανελλαδικές στη Γ΄ Λυκείου. Στο πρώτο (Α΄και Β΄Λυκείου) η ερμηνεία στηρίζεται μόνο στο περιεχόμενο με αναφορές σε χωρία του κειμένου, ενώ το ερμηνευτικό σχόλιο (Γ΄ Λυκείου) απαιτεί και αναφορές σε εκφραστικά μέσα, αφηγηματικές τεχνικές κ.ά. Ουσιαστικά ο συνδυασμός Τρίτου Θέματος (εκφραστικά μέσα, τεχνικές κ.λπ.) και Τέταρτου θέματος (ερμηνευτικός σχολιασμός) συνιστά προετοιμασία του μαθητή στην Α΄ και Β΄ Λυκείου για το ερμηνευτικό σχόλιο στο οποίο θα εξεταστεί στη Γ΄ Λυκείου.

ΚΥΚΛΟΦΟΡΕΙ 21 ΙΟΥΝΙΟΥ

Ξεφυλλίστε και μάθετε περισσότερα για το βιβλίο, πατώντας στον σύνδεσμο: https://ellinoekdotiki.gr/…/nea-ellhnika-b-lykeiou…

Και αναζητήστε το σε όλα τα βιβλιοπωλεία.

Αλέξανδρος & Σπύρος Μητσέλος

Ιούνιος 2022

Σχολιάστε